Saturday, June 18, 2011

Macik Ikan Bakar

Minggu lepas aku pergi ke kedai makan macik foodcourt. Lepas balik dari sabah 17 mei aritu, da dekat sebulan jugak xsinggah makan dicni.. Elok2 sampai je, aku da rase lain macam. something is missing somewhere.. tengok kiri kanan.. rupanya macik tu tade harini. pelik bin ajaib! sepanjang aku makan kat sini sejak tahun lepas tak pernah macik ni amik cuti..

"eh, Macik mana?"
"Aku dengar die sakit.."
"eh, pacik bakar ikan pon tade ni. igtkan derang due g umrah.. hehe~"

pandai2 je aku buat andaian sendiri. tape. i bersangke baik taw.

Risau juga harga nanti lain. alhamdulillah. rasa pon same harga pon murah cam dulu jugak.


.............

semalam aku pergi lagi. dah lama xjumpa macik tu. rindu plak. tapi macik tu masih xdtg.

"lamanya gi umrah.."
"Eh Gee, macik tu xsihat la. sejak bile die g umrah ni?"
"haa? xsihat camne..?"..
"ntahlaa.."

lepas mengambil lauk pauk aku pon duduk mengadap tv. tibe2, akak tu datang utk mengira harga makanan..

"haa. korang ni customer tetap macik kan. jgn risau, akak kasi harga baik punyer~"
"mane macik? die sakit?"
"hmm..macik sakit angin ahmar. separuh badan da xleh gerak.. Dah sebulan dok hospital."
"haaa.?? abis tu pacik?"
"Pacik sehat je. cuma pacik pon tade kena jaga macik kat hospital.. "

tekejut bukan kepalang. ntah mana silapnya. macik tu baik orangnya. xberkira dengan pelanggan. jujur. xpernah nampak dia tak sihat.. mungkin ini ujian yg telah ditetapkan Allah untuk hamba2Nya.

Innalillahiwainnailaihirojiun.. 'Dari Allah kita datang, kepada Allah kita kembali'


No comments:

Post a Comment