Saturday, May 12, 2012

Pre-Umrah

Hari ni aku lemah longlai..

Bila dapat combo sakit demam, sakit tekak dan selsema di hari minggu memang tidak awesome.

Panggilan untuk ke exam PTD di UM terpaksa dilupakan.

Kursus Umrah? kejap aku fikir..

Setelah siap mandi, aku turun ke dapur lalu makan cupcake dan trus menelan ubat yg ada..

Niat ingin sambung baring di atas katil dibatalkan pabila melihat mak sibuk di taman, memotong pokok bonsai nya yg telah mati..

"Pokok mati mak?"
"Daun je gugur. Batang dia elok lagi ni.." kata mak..

Aku terbaring di pondok..Langit biru.. Panas pagi semakin membahang. Sedapnyaaaa..

"Yah xjadi pergi exam la mak. erm.. kursus duduk je kan.. erm.. boleh la.." kataku lemah..

--------------------------------------------------------------
Di Tabung Haji,

Orang sibuk membeli dan menjual, aku duduk d tangga.. badan memang lemau habis.. tade mood nak membeli barang2 ke umrah..

Bila azan zohor kedengaran, masing2 ke surau untuk solat.
Aku? ehem..cuti

aku duduk dibangku, bersebelah dengan seorang macik.

"Makan nak.." kata macik cleaner itu sambil membuka tupperware nasi nya.
"Dah makan dah. Tadi pergi petronas derang bagi nasi lemak free. dalam beg ni ada lagi ni ha. hehe"

Pantang jumpa stranger, mulut ni mmg byk pulak menjawab..

"Pergi umrah bila?"
"2 minggu lagi"
"Alhamdulillah..".."Assalamualaikum.. kirim salam dekat Rasulullah ye.. macik tak dapat pergi.."
"Em. InsyaAllah. wassalam.."

Aku tersentap.. bukan semua orang dapat rezeki pergi ke sana.. aku pulak, lagi 2 minggu masih lagi samar2 apa itu umrah dan niat sebenar ke sana.. Astaghfirullah al azim..

Orang lain bila taw aku nak gi umrah sume senyum dan kirim doa. aku ni? doa2 pon tak cari lagi. hafal tu jauh sekali..


Ya Allah.. Engkau Buka lah pintu hati kami untuk menerima petunjuk dan rahmatMu.. Janganlah Engkau tutupkan dan gelapkan hati ni.. Dan tempatkan kami di kalangan orang2 yg beriman.. AMIN..









2 comments:

  1. assalamu'alaikum kak yah...
    kirim salam assalamu'alaikum kpd rasulullah saw n sahabt2 ye...
    doakan sy juge ye...
    juge doakn mudah2an hidup sntiasa mndpt ketenangan n sntiasa dlm rahmatNYA...
    tdak lupe...doakan utk ummat islam agar trus bersatu teguh ats tiang iman..
    terima kasih kak yah...
    :)

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah encik aiman. patutlah tanya bila fly. igtkan tau dari mana.. hehe

    ReplyDelete